Over mij

Hallo, ik ben Jana Simons
Ik speel voetbal bij White-Star-Woluwe en ga ook elke zondag naar de chiro.

woensdag 12 juni 2013

Het woord van het jaar 2012 is bekend!!!

Elk jaar wordt er een nieuw Vlaams woord opgenomen in de Van Dale .
Via de verschillende media communicatiemogelijkheden kon er gestemd worden in vijf categorieën.
Hieronder vind je per categorie het verkozen woord :

  • jongerentaal : yolo
  • lyfestile : wrijftelefoon
  • sport - amusement : gangemstijl
  • economie : sjoemelstroom 
  • politiek: foefelakkoord

Het vlaamse woord van het jaar is  frietchinees.

Het lezen van dit nieuwe vlaamse woord maakte me nieuwsgierig om te weten welke woorden voorbije jaren   verkozen werden.
de top 3  uit 2010                         1. tentsletje
                                                   2. pedopriester 
                                                   3. ontdopen

 de top 3  uit 2011                        1.stoeproken
                                                   2. pedopriester
                                                   3. frietrevolutie

Persoonlijk vind ik frietchinees ook het  mooiste woord van de laatste drie jaar. Frietchinees betekent Aziatische frituurhouder. Gek dat ik dit woord koos want zelf lust ik niet zo graag frieten.            
Ik ging een beetje rondvragen bij mijn broer en enkele vrienden en ik kwam uit op deze woorden.
Mijn favoriete woord is boeien. (in de betekenis van het boeit me niet)
Het favoriete woord van mijn broer is plooier. (iemand die snel opgeeft, die iets niet kan volhouden)
Het favoriete woord van Emma Uittenhove is touspiesje. (dit is beleg in het West-Vlaams)
Het favoriete woord van Jarno Libert is koekoek.
Het favoriete woord van Elle Decorte os Ochot. (in de context van : "aleeh, wat ga je nu weer zeggen?")
Het favoriete woord van Laurein Van Peer is appelblauwzeegroen.
Het favoriete woord van Laura Van de Voorde is spauwen. (overgeven)
Het favoriete woord van Fabrizio Gallozza is bier.

Als je deze woorden bekijkt zie je dat ze bijna allemaal onder de categorie jongerentaal behoren. Dit zijn woorden die veel worden gebruikt door jongeren maar waar volwassenen vaak de betekenis niet van weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten