Over mij

Hallo, ik ben Jana Simons
Ik speel voetbal bij White-Star-Woluwe en ga ook elke zondag naar de chiro.

woensdag 12 juni 2013

Gebaren met je baby

Omdat mijn mama met dove kinderen werkt , heeft de gebarentaal me steeds geboeid. Als peuter kende ik zelf enkele gebaren, nu las ik een artikel over de meerwaarde van het gebruik van gebaren niet alleen bij dove kinderen maar ook bij horende kinderen om zo taal te leren.

Sinds een paar jaar is de trend ontstaan om ook met horende kinderen te communiceren met gebaren naast de gesproken taal.
Men ondervindt dat het gebruik van gebaren geen belemmering vormt voor de ontwikkeling van de gesproken taal, integendeel een kleuter voelt zich begrepen en kan zelf actief deelnemen aan het gezinsleven.
Kinderen van dove ouders nemen sneller deel aan het gezinsleven omdat ze via de eerste gebaren gemakkelijker communiceren. Horende kinderen vormen de eerste woorden maar vanaf hun eerste verjaardag. Dit is niet vreemd zeggen logopedisten want spreken is motorisch moeilijker dan het vormen van de eerste gebaren.

Het gebruik van gebaren als ondersteuning bij de gesproken taal . Enkele voordelen zijn:

  • je kind is minder gefrustreerd in de communicatie
  • het leert met doven mensen omgaan
  • je kan vlugger gesprekjes voeren
  • je kind leert sneller praten dan een niet gebarend kind omdat de taalontwikkeling en verwerking vlugger opgang zijn gekomen.


Dit meisje maakt het gebaar voor koek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten